Friday, October 9, 2009

Voice of Heaven and Earth

Maka tersebutlah al-kisah dimana delapan orang jejaka baru saja mencapai usia akil baligh bersatu di dalam sebuah kumpulan satuan suara yg dipanggil kumpulan THE VOICE OF HEAVEN AND EARTH. Kumpulan ini diketuai oleh jejaka kacak yg agak obes sifatnya, Mohd Firdaus Razali, dan dibantu rapat oleh teman sepermainan beliau, Irwan Effendi Bahtiar a.k.a Mat Rocco. Para bintang di sebalik kumpulan ini terdiri dari Ijan, Mok Adi, Fatah, Pak Tam Jr, Lutfi dan si penulis. Kami biasa juga dipanggil untuk majlis2 pembaptisan anak2 kecil dek kerna kelunakan suara setiap ahlinya yg tiada tolok banding komitmen kepada kumpulan ini.

THE VOICE OF HEAVEN AND EARTH semuanya terdiri dari golongan bijak pandai yg kini berjaya di dalam career masing2 di arena pekerjaan. Tetapi dahulu mereka ini menuntut ilmu memenuhi dada di menara gading antarabangsa di negara sendiri buat bekalan menghadapi cabaran dunia yg semakin menekan kehidupan remaja. Ilmu islam, sains politik, perakaunan, ekonomi lanjutan dan pengurusan perniagaan adalah bidang yg sangat popular masa itu. Namun begitu, ilmu seni suara juga tidak dilupakan. Latihan keras seperti makan telur ayam kampung mentah di pagi hari, memetik gitar untuk diserasikan bersama suara, memberi makan ikan INSANEQUARIUM, memecah rekod Zuma, mengurus pasukan dalam CM adalah latihan asas disamping bersukan futsal di petang hari bagi kumpulan ini.

Latihan gabungan suara dan latihan mengayat gadis pengurusan kumpulan nyanyian akhirnya berbalas pabila terdapat pertandingan nyanyian SUARA RAMAI di menara gading tempat sekalian jejaka menuntut ilmu. Dengan persediaan yg rapi, mereka mengisi borang lengkap untuk pertandingan terbabit dalam tulisan rumi walaupon menara gading tersebut adalah menara gading islamic yg sepatutnya menggunakan tulisan jawi. Malam rehersal berlangsung dengan kami mempersembahkan lagu dalam key C-majora yg sangat sinonim dengan tone suara kami. Kami berjaya ke peringkat seterusnya. Saingan rapat kami adalah kumpulan nyanyian nasyid yg sangat kontemporari lagunya.

Di hari pertandingan akhir, kami berpakaian serba hitam kecuali Bob Firdaus. Seperti selalunya, beliau mengenakan pakaian gelap batik yg dijahit sendiri oleh ibu kesayangannya kerna dia sendiri agak obes dan payah untuk mencari baju yg ngam untuk sosok tubuhnya. Pakaian ini juga merupakan pakaian rasmi yg dikenakan semasa mengadakan latihan memberi makan ikan INSANEQUARIUM sambil berteleku di depan PC. MC pada masa itu bertanyakan mereka tentang nama kumpulan yg akan dihebahkan sebentar lagi. Dengan bongkak Mat Rocco berkata, "Kami digelar THE VATICAN BOYS". Dengan mudah MC me'reject' nama samaran yg diberi. Lantas Bob menggenengahkan bakat pengurusannya. "Sebut je nama kami THE VOICE OF HEAVEN AND EARTH". Muka MC bercahaya girang.

Sebelum naik ke pentas, sempat juga kami mengaplikasi latihan mengorat gadis belakang pentas dalam perjalanan menuju pentas persembahan. Mereka memulakan persembahan dengan intro lagu hindustan. Peminat di barisan hadapan dah histeria. Juri dah bebuih mulut tanda kemenangan kami. Masuk pada lagu pertama dengan lagu irama Gospel. Beberapa baris pondan nampaknya telah inzal dengan kelunakan suara Ijan. Si penulis juga dapat tahu, beberapa orang pondan telah meng'offer' Ijan untuk mereka tiduri. Sehingga kini Ijan masih tidak mengaku walau Si Penulis dapat info dari sumber yg bulih dipercayai. Lagu seterusnya bertema kehidupan sejagat. Semua lagu, termasuk intro, telah berjaya menarik perhatian hakim pada rupa paras setiap penyanyi. Vokal terbaik hanyalah milik Mat Rocco.

Semasa mereka diumumkan sebagai pemenang, serta merta kedengaran suara dari kompetiter yg lain,"Ye la...mmg kita ni rebut no2 dgn 3 je". Turunnya mereka dari pentas pelbagai kaedah ucapan tahniah diucapkan. Jawapan mereka adalah seperti berikut:

Bob: Terima kasih. Kami mmg dah jangka menang ni sebab kami berketrampilan. Tak macam yg lain. Apa jadah Pertandingan Nyanyian Berkumpulan tapi main band kat atas pentas...?

Mat Rocco: Ya...ya...saya tahu saya kacak...itulah punca utama kemenangan kami.

Mok: Saya biasa makan nasi lemak kerak ayam di Bangsar...jumpa saya di sana jika ingin dapatkan tandatangan dan nombor talipon.

Pak Tam: Hehehehee...takda la...kami biasa2 je (tanpa keyakinan diri...jawapan ni paling low standard dikalangan ahli kumpulan).

Lutfi: Ayang...jangan macam ni...saya terpaksa layan peminat ni...saya tau suara saya sedap dan rupa saya kacak...tapi, awakla sorg saja di dalam hati saya...(SMS buat kekasih)...ah, ni sapa nama tadi...? Alin, Sarah, Qistina, Marlia...ye ye...saya single lagi...

Fatah: Nama saya Fatah. Rakan saya panggil Fatah Robot sebab saya bulih berlakon menjadi robot (sambil membuat aksi Peter Crouch lepas skor gol...gadis2 sunti berkerumun di sekeliling Fatah sambil bersorak girang).

Ijan: Jumpa kat bilik la. Kat sini ramai orang (jawapan buat sekumpulan pondan). Yg kalah tu sume bulih tumpang popular kami jugak...jgn la malu2...takpa, kami tak amik hati...kami tau kami menang dan kamu kalah (jawapan Ijan aku bagi A...sambil jawab sambil membongkak).

Si Penulis: Gadis urusetia...saya lapar. Ada roti tak...? Saya tak makan dari petang tadi. Iye la, duit PTPTN pon dah abis buat joli. Awak ada duit...? Bulih kita pegi tgk wayang esok. Awak belanja. Kita naik bas je la...save sikit awak bayar nanti. Makan saya belanja. Shukurla...esok saya bawak bekal roti ni dengan air sejuk. Ini aje yg saya mampu.

Berbaju Hitam dari kiri: Fatah Robot, Pak Tam a.k.a Tamio, Si Penulis.
Berbaju Putih dari atas: Rocco, Mok, Lutfi, Ijan.
Berbaju batik belang hitam putih: Bob "The Obes" Firdaus
Imej dihitamkan: Hadi.

p.s ~ diilham dari sini

No comments:

Post a Comment