Monday, October 19, 2009

Bulan Syawal Terlalu Menyakitkan

Aku tak tau la. Sebenarnya Syawal adalah bulan yg sangat menyakitkan bagi aku. Ramadhan mmg kurniaan ilahi paling optimum. Wlpn masa Ramadhan aku selalu mengantuk kat opis, tapi aku rasa Ramadhan tahun ni aku sgt perform (kecuali 2 hari terakhir bekerja sebelum cuti raya). Berapa byk keje aku settle...berapa isu tertunggak aku bisa langsaikan...mmg sgt perform la aku Ramadhan nih. Tapi syawal mmg satu siksaan.

Sekalian umat sgt suka bila syawal menjelma. Takyah menyorok lagi untuk beli makanan di siang hari. Takyah hisap rokok dalam semak. Takyah beli drive-tru McD sambil pakai kaca mata hitam dan berpura-pura speaking London dalam loghat Liverpool. Makan di khalayak adalah dibenarkan. Jadi, tak perlu lagi berkelakuan aneh untuk makan. Makan saje seperti azali. Kena plak mmg ada lemang, rendang, ketupat pulut & daun palas, siap ada air longchan (siapa tak tau, sila ziarah kedai kopi kat kampong2 dan order air botol soda berbotol kelabu). Banyak la hidangan menanti yg tak perlu untuk disorok dalam kain pelikat sambil cover-line berlari bawak masuk bilik.

Inilah air botol longchan berperisa oren, eskrem soda dan sarsaparilla.

Sejak hari pertama aku beraya (tahun ni dan tahun2 sebelumnya), aku mmg tak punya kandungan serat yg tinggi. Asyik balun daging, pulut, daging, pulut...tu pasal ada rasa macam sembelit susah mau nyahtinja. Hari raya ke-2, macam biasa, proses penyahtinjaan sama jugak...SUFFER...!! Masuk raya ke-3 aku dah balun ubat sembelit sensei beli kat 7E pasal sensei sibok beraya (padahal sensei tu bukan islam). Lepas 15 minit, sambil menyental beberapa bijik pisang dan semangkuk laksa, barulah mood termenung datang melanda. Beresss...!! Tenang sket rasa di perut.

Bila dah balik KL, mula la open house sana sini. Takkan nak biarkan je. Al-mubazziruun ikhwan asy-syayatin. Aku pegang pesanan tu supaya tak sesat dunia akirat. Balik je terus perasaan suffer datang melanda sekali lagi. Nak dicarut, perut sendiri. Pasrah la aku menahan gelojak sembelit. Ditahan sakit, dibuang sayang. Kepuasan tu terbatas bila mencangkung dan perlu meneran to the max. Jika teran sket2 terus kuar sume baru puas. Ni tak...10 minit suffer dalam toilet, ada la tinja terkumpul seberat 2gram.

Tapi sekarang aku dah ada jawapannya. Jawapan pada penyakit aku ni aku dapat masa balik kampong. Atok aku stroke...dia tak kuat untuk makan dan badan dia tak kuat untuk meneran tatkala tinja di bibir jubur. Jadi abah aku bagi satu ubat...tak payah injeksyen...terus duduk keluar sume isi perut. Bulih juga digunakan untuk menguruskan badan tapi kalau ada side effect, pandai2 la. Inilah jawapannya.....:Beli je kat farmasi mana2...

p.s~ini bukan iklan racun perosak...


2 comments:

  1. Long Chan dah ada dlm botol plestik skrg.. aku minum kat alor gajah.. nnt aku amik gambar pass kat ko..hehe..

    ReplyDelete
  2. botol plastik kurang feel...tapi bulih la drpd takde langsung...longchan is the best...!!

    ReplyDelete