Sunday, June 28, 2009

Penderaan: Tragedi atau Kebobrokan Sendiri

Aku ni masa usia belum sampai tempoh matang mmg didatangi dalam pakej yg comel dan menarik hati. Walaupon skang jugak masih ada syibir-syibir kekacakan dalam wajah aku, tapi dulu lebih ultimate. Kulit cerah, perut buncit, pipi bulat dan senyuman yg menawan adalah ciri2 aku waktu melangkah ke usia 5 tahun. Max pon bulih pegi sampai umor 7 tahun sebab lepas tu aku kena cabut gigi depan 2 batang. Terus rongak dan tak kacak. Aku salahkan doktor gigi.

Lepas melangkah ke dajah 2, aku pindah ke Negri 9. Gila glam masa tu. Terus kena lantik jadi penolong ketua dajah pasal sangat tere berbahasa inggeris dan kira-kira. Masa tu kalu kuar soalan congak...mmg aku la yg bulih duduk dulu. Masa kat KL, bos aku selalu takda umah. Jadi, aku selalu la mintak macam2 kalu dia pi keja. Cekelat, robot, jearsy bola, basikal BMX dan macam2 lagi demand aku pada bos aku nih. Ja
rang sekali yg dapat.

Tapi masa pindah Negeri 9, aku tgk bos aku memanjang ada je kat umah. Seminggu tu adala dalam 3-4 hari dia keja. Yg lain dok umah. Jadi, bulih la aku bermanja sket dgn dia. Lagipon dulu masa kecik, opah aku jaga. Dah beso ni, biarlah aku bermanja dgn bos aku plak. Selalu la aku ikut pi kebun, pi tgk lembu atok, pegi kandang kan kerbau atok, ikut pi pasar borong tengah malam sebab nak anto sayur dan macam2 keja lagi la aku buat dgn bos aku ni. Kerajinan tahap gaban zed belah dua. Lepas tu bulih ajak bos aku pi kedai layan nasi lemak dgn air oren botol.

Pastu, dah besor ni bukan air oren je yg aku mintak. Kasut bola (tak mau brand Gold Cup yg bawak pi menoreh tu), baju bola (dah pandai demand baju Jerman tulih Klinsman), jam Batman, kasut Worrier Hi-cut. Takat cekelat, gula2 dgn choki-choki...aku pon bulih beli sendiri. Dah tak dapat, apa lagi, mengamok la. Dah dasar gangste...mesti la degil. Selagi tak dapat, selagi tu la dok memekak kat depan stall jual jam Batman (pasar malam).

Penah sekali tu aku mengamok depan kedai Suriya. FYI, Kedai Suriya merupakan kedai alat tulis paling hip di pekan Rembau. Dia ada jual alat tulis, meja carrom, penyapu, dan dakwat cina. Maka, mengamok la aku depan Kedai Suriya pasal nak beli pensel picit. Skang apa zaman pakai pensel kena asah. Kena plak masa tu pensel tu ada gambo Batman. Harga plak sedang2 singgit setengah.

Bos aku pon pujuk la, ESOK JE LA KITA BELI. ABAH DAH TAKDA DUIT NIH..Aku rebel, NAK JUGAK...NAK JUGAK...ESOK ADA KELAS MELUKIS... Alasan paling kukuh. Setelah beberapa minit memujuk, ayat bos aku bertukar jadi camni...JGN SAMPAI ABAH AMBIK PENYAPU TU BUAT SESAH BELAKANG TU. Aku berlaku gengste NAK JUGAK...NAK JUGAK. Lantas bos aku amik penyapu sebat atas belakang aku. Lantas dia kena beli penyapu tu yg berharga RM 3.80. Dah elok bos aku nak pi bayar, bulih plak aku cakap...BAIK BELI PENSEL BATMAN. LAGI MURAH DARI PENYAPU.

p.s - adegan seterusnya berlaku di rumah aku. Tak payah la aku detailkan cuma yg beraksi dalam adegan tu adalah aku dan bos aku. Back ground mengadap kebun sayur yg luas terbentang. Lighting sedang2 cerah tengahari tatkala matahari memancar terik. Propnya adalah penyapu yg bari dibeli. Dialog dari bos aku AMIK NI...AMIK NI. Dialog aku plak AMPON ABAH, TAK BUAT LAGI. Dialog tu ulang beberapa kali sampai senak telinga.

6 comments:

  1. seperti selalu..entri kau memang menghiburkan dan cool serta yg paling penting sungguh original!!! syabas dan terima kasih kerna dapat menghiburkan kami!!!

    ReplyDelete
  2. Medi: Takde pun carutan.. haiiihh... takde seri..

    ReplyDelete
  3. @adi: thanx...kerna runsing pastu tetiba teringat kat bos aku...terus aku dedicate cerita ni ke dia...HAPPY FATHER'S DAY (wlpn dah lama lepas)...

    @ilma: entri lepas ni aku carut...jgn risau...

    ReplyDelete
  4. best klimaks citer ni..
    real abis

    ReplyDelete
  5. medi, aku pon ade situasi yg lebih kurg sama.. tapi pemarahnye adelah mak aku.. barangnye adelah coklat yg serupa smarties tapi dlm papan ubat berbentuk nombor 8.. (<- paham kah stetmen ini?)

    sesahan berupa rotan dan langsung perlu menghafaz muqaddam.. haishhhh..

    ReplyDelete
  6. @ama - aku tau...sebab dulu lepas makan cekelat tuh aku akan ikat getah kat tepi pembungkus berbentuk 8 untuk buat topeng...cam masquerade

    ReplyDelete