Wednesday, March 3, 2010

Kerjayaku Bersama Datin: Hidup Segan Mati Belum Mahu Lagi

Seperti yg korg sedia maklum, aku skang keje dgn sorg datin. Tau la kalu dah pompuan duit banyak, manage big company yg kene fokus 24-7, ada pulak expert yg back up dan tak kurang jugak yg expert asyik nak back up (membodek le tuh)...mula la si datin ni naik tocang. Bukan aku ni berpihak pada kaum lelaki tapi pendapat individu (aku dah keje dgn 3 orang bos pompuan), pompuan ni takleh dapat jawatan tinggi sangat dan tak boleh kedudukan yg perlukan decision making yg pantas. Memanjang la bad mood.

Aku dah cakap sebelum nih, aku bukan la berpihak pada lelaki tapi pendapataku ni sekadar pandangan individu yg agak kurang makan garam...tapi hari tu kepala aku ada sedikit pening dan pressure ada naik sket...bukan asal makan garam tapi pasal kerja. Sebelum ni pon aku kerja dgn supervisor pompuan. Kejap kang suruh buat nih...pastu cakap tinggal kan dulu sebab ada keje la lagi urgent...pastu datang balik marah2...pasal tak buat keje yg dia suruh tinggal dlu tuh. Camna aku nak buat...? Keje yg urgent tu pon tak siap lagi. Makan taik la korg.

Aku sebenarnya suka gak keje dgn datin nih. Ada alasan sket, bleh masuk lambat n kuar awal. Ada hal sket bleh skip2 kejap. Bukan la nak makan gaji buta tapi macam ada urgent kena pi bank selesaikan hutang kereta. Bulih la escape jap. Tapi tu dulluuuu...skang ni dah banyak orang jadi balaci datin. Ceritanya bermula masa ekonomi tgh jatuh dan selepas sorg budak opis aku kena peca dgn alasan paling koman penah aku dengar, "he got something on my back and he always keep his work in secret", kata datin dgn bahasa ingglish yg konon power.

Bulih la dia pecat mamat tuh. Sebab mamat tu on contract basis. Tu pon sebenarnya bukan pecat. Suruh mamat tu blah dan jgn datang opis lagi. Gaji budak tu bos bayar sampai habis kontrak, which is end of this month. Nasib la aku permenent staff. Dia masih takut nak pecat aku. Tapi anything can happen. Dia ni bukan betul sangat kepala hotak dia. Ada ke patut cakap faraidh tu system pembahagian harta yg sangat tak adil. Masalahnya, bukan mufti yg buat system tuh. Pembahagian harta ni dtg dari yg punya kuasa sekalian alam. Argue la dgn dia kalu berani sangat.

Dah la selalu tak sign cek. Alasan taknak sign cek mmg klasik. Duit takde...camna dia tau duit takda sedangkan aku yg jaga duit (aku ni account executive kat opis nih). Dia pulak yg tau company takda duit. Dah la gitu, yg tak bestnya client sume cari aku bila cek tak sign. Takkan nak kata company takda duit. Mau diaorg tak bagi projek lagi. Mula la create bos takda nak sign la, signatory tak balik dari outstation la, bos tgh review la, accountant nak review la...dan client plak memanjang nak marah2 konon2 aku tak wat keje. Pasal tu la aku rasa pompuan mmg takleh jadi bos. Eh jap...jap...let me refrase....men are better boss then women. Haaa...baru betul tapi tu cuma pendapat aku je.

Dan yg paling tak tahan skali, dia dah halau aku dgn beberapa org lagi suruh cari keje lain. Kena plak dia sound aku tu dalam meeting. Sume orang tercengang dengar dia cakap camtu. Tapi aku percaya, kalau la masuk court benda nih...kompom sorg pon takkan ngaku dia cakap camtu kat aku. Selama ni aku tak penah mintak keje lain kecuali gomen. Tapi skang nih, aku mmg tgh berusaha mencari kerja, tak kira gomen atau swasta. Aku redah je.

p.s~sesapa yg tau bos dia nak guna pekerja akaun yg kacak...sila inform aku. Gaji musti lebih RM3k..kalau tak aku tak mau.

3 comments:

  1. HOH!.. mcm tuh ka..

    ReplyDelete
  2. sian ko..kalo xkeje as account exec ko xmau ke??? ko jd babysitter pishimen je..nak???

    ReplyDelete
  3. @ilma: begitulah nasibku di sana...jangan risau...di keluaran akan datang, pelbagai lagi kata makian yg lebih relevan untuknya...

    @fini: aku bukak DADDY DAY CARE kat area ko...pishi adalah mah-chai pertama aku...

    ReplyDelete