Sunday, February 14, 2010

Mintak Tolong Rakan2 Beri Pendapat

Dikala aku dan sang bini tgh dok kat umah mak di Bangi (mak dia aku panggil mak...mak aku digelar mama...), kami dah beli pon sebijik appartment kat Subang Bistari. Sebijik ni maksud aku satu unit. Bukan sebijik 7 tingkat tu. Subang Surya nama appartment tu. Tak pulak diwajibkan hisap rokok surya kat sana. Hari tu aku ada la jugak nampak org hisap rokok Nusantara.

Wlpn mak tak bagi kami tinggal jauh dari Bangi, tapi kami punya pendirian mak. Biarlah kami mulakan hidup kami. Takkan selamanya nak bergantung kat mak je. Sume la mak nak suruh tinggal kat umah. Payah la hidup kalu dapat keja kat Penang nak kena duduk kat Bangi jugak. Tu kalu kat Penang. Kalu kat Timor Leste? Kan ke dah merana nak kena naik flight hari2 pegi balik.

Jadi kami pon beli lah appartment yg sepertimana kemampuan kami. Nak beli banglow pon bulih. Tapi lepas tu kami tiap bulan makan rumput sama batu kerikil je la. Tu pon kalu JKR tak perasan kami kutip batu tepi jalan. Kami pon beli yg lelong. Murah sket. Atas pertolongan Byot, berjaya jugak kami miliki rumah lelong wlpn keluasan sekadar 770 sqft, iaitu hanya sebesar lebih kurang bilik aku kami kat umah mak nih.

Dah beli tuh, di'renovate'lah rumah dengan ala kadar punya renovation. Tu pon atas pertolongan Byot skali lagi perkenalkan kami pada seorg kontraktor Mat Indi bernama Abg Edi. Rudiyanto ke, Hardiyanto ke, tak pulak aku pasti nama sebenar Abg Edi tapi pesen2 tu la nama dia. Ganti tiles yg rosak (yg rosak je, kalu tukar satu rumah, nasib kami sama seperti beli rumah banglo), renovate dapur, pasang table top, buat kitchen cabinet, hanging cabinet, siap ada bar counter, repair pipe tandas, ganti lampu dan tombol baru, tak lupa jega kepada kipas ber"remote control", pasasng grill tingkap dan cat rumah. Malang skali Abg Edi pasal penginap yg sebelum ni sukakan paku. Ruang tamu ada paku, dalam bilik paku, dapur paku, toilet pon paku jugak.

Setelah habis bayar duit deposit rumah, renovation services, bayar legal fees, bayar tuntutan itu ini...maka lengkaplah rumah tu untuk kami menginap. Tapi belum lagi beli perabot dan segala isi rumah. Ada la kami tgk kat Ikea perabot itu ini...pastu kami rancang nak beli set bilik tidur, katil Queen Size, wardrobe 8 kaki x 8 kaki, meja solek...pastu dengan sofa bed dan simple wardrobe untuk bilik tapu...plus L-shape sofa dan meja TV kat ruang tamu. Rancangan kami tu kami batalkan lepas kami tgk tag price yg ada kat perabot2 tuh.

Ada la kami tgk kat tempat lain. Murah la sket dari Ikea. Yg lagi murah pon ada tapi kualiti macam kacang tumbok la. Baru sentuh dah bekecai. Yg bagus, berkualiti dan seakan-akan Ikea pon harga dia makan ribu-riban jugak. Jadi aku mikirin...aku isi dulu bilik tidur kami dan letak meja TV (ala...meja TV pon baru 200++...bukan yg penuh dinding tuh). Pastu aku beli mesin basuh dgn peti ais. Aku rasa tu je yg aku mampu beli skang nih.

Jadi, korg rasa Ok tak kalu aku isi bilik tidur Master dulu and ruang tamu ala kadar + mesin basuh dgn peti ais? Ni atas kemampuan aku skang...len kali bilik tamu aku isi la perabot jati, ruang tamu aku buat ada jakuzi, toilet aku kepala shower je ada 15 bijik. Tapi takat ni aku beli tu je la dulu. Korg rasa camna?

p.s ~ bukan aku taknak jemput korg datang rumah...aku kene buat jugak house warming...tapi takda sapa bleh tido kat umah la...mana de perabot dalam bilik tamu...toto ada la...tu pon nak kena pinjam kat mak aku dlu...

No comments:

Post a Comment