Tuesday, August 25, 2009

Ketak-Ketak kusangka Perut

Alhamdulillah...dah masuk hari ke-5 puasa tahun nih. Aku harap puasa kali ni lebih baik daripada puasa2 aku yg sudah2. Harap dapat full semayang terawih aku. Dulu selalu gak rongak. Tgk bola la, keluar buka puasa pastu tak semayang la...macam2 lagi dugaan terawih aku dan seperti biasa tahun ni aku bertindak sedikit agresif dengan bernekad ke Masjid Damai. Awek2 versi cantik, kaya dan taat sangat ramai berlegar di sana. Jadi bulih la juga aku mencari seseorang bagi menjadi teman hidup rakan2 aku yg takde teman hidup lagi (betul...sumpah saya tak tipu...awek2 ni untuk orang lain....awak je la yg saya ada). Sesungguhnya, terkadang kita juga sering dengar lagu DI SANA MENANTI DI SINI MENUNGGU.

Puasa ni juga agak mencabar bagi aku sebab sejak 3 tahun lepas sangat tak mencabar. Sume budak umah sewa puasa dgn tenang. Buka bersama menjadi rutin harian. Mmg diaorg ni tahap taat pada tuhan, raja dan negara agak tinggi. Cuma diaorg ni tak berapa nak taat dengan aku je. Pastu dok dengan Arip. Pon sama jugak. Kami berpuasa penuh. Tahun lepas plak aku buka kat Yap Kwan Seng. Ada yg tak puasa tapi jenis makan dalam bilik. Isap rokok kat beranda. Tapi puasa tahun ni satu cabaran abadi.

Hari pertama puasa, aku bangun je terus hidung aku menangkap satu bau yg aku agak alergi lebih bulan puasa nih. Bau asap rokok pada jam 12 tengahari sangat mengguris perasaan diri ini. Bukak je mata TJ kat sebelah tengah baek punya hembus asap. Rokok tu plak aku yg punya. Pagi sahur tu aku kejut dia taknak bangun. Tapi rupa2 nya kalu aku kejut pon dia takkan puasa gak. Maka, aku kena la bersabar. Terus aku balik kampung sebab mak aku cakap dia nak masak gulai lemak ikan semilang.

Hari ke-2 berjalan dengan lancar. Tapi masuk hari ke-3 hati jadi macam ada sisa bara kena tiup angin petang. Aku call Yan bertanyakan kalu dia puasa. Kalu dia puasa bulih jugak aku nak berbuka kat umah Mulya. Sebab jangan haraplah TJ dengan Abang Umar nak puasa. Yan kata dia puasa. Aku baek punya datang beli juadah sambil menunggu dia pulang. Dia sampai je umah terus dia letak lauk, bukak, makan...pukul 6.45 petang. Aku pasrah.

Alhamdulillah, aku buka kat umah semalam. Walau bukan sume puasa tapi ada jugak orang teman berbuka. Pastu aku ajak Zap dan Ramzie menemani aku dan rakan seterawih aku tahun lepas, Tapet a.k.a Ratas Bajrai, berterawih kat Masjid Damai. Zap sangat teruja bila dia sampai terus semayang macam roket. Tak sempat dia nak sambut selawat lepas AL BADRUL MUNIRU MUHAMMAD....imam terus bangun semayang. 30-40 minit terus abis semayang isya' dgn terawih sekali. Pi minum plak kat restoran arab. Dah macam firaun aku rasa.

Harapan aku supaya janganlah ada cabaran yg besar yg tak sanggup aku tempuhi memandangkan iman aku pon senipis kulit bawang. Kalau iman tebal macam ensiklopedia takpe la. Kesabaran pulak tahap Pemimpin Rakan Sebaya. Yg aku ni pon dah nak kawin ujung tahun nih. Kena la praktikkan ilmu amalan harian yg mulia supaya bulih aku pimpin bini aku. Takkan dia nak pimpin aku plak. Baik dia je jadi laki aku jadi bini. Puasa tahun ni plak aku harap lebih baik dari tahun2 yg lepas walau cabaran menggunung.

p.s - perut aku dah kempis sambil tumbuh ketak2 kecil menandakan aku sudah taf....

3 comments:

  1. masjid damai macam menarek..di mana tu? hingin pergi jua..

    ReplyDelete
  2. steady enche medi!!! dibulan ramadhan ini harus dijauhkan diri dari baitul mulya...haha

    ReplyDelete
  3. @made - area jalan ampang...belakang AMP WALK...

    @hadi - baitul mulya pegi lepas terawih...iron kat umah aku rosak...camna pon aku tetap kena pegi...

    ReplyDelete